Hoe zet ik een administratie op?

Hoe zet ik een Administratie op? Gefeliciteerd! Je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en nu ben je officieel een ondernemer. Je loopt de deur uit bij de Kamer van Koophandel en je hebt een spannend gevoel. Je wilt je onderneming succesvol maken en je zit vol met ideeën, die je het liefst gelijk wilt uitvoeren. Het is een spannend avontuur waarvan je nog niet weet wat er allemaal op je pad zal komen. Je weet niet wat de toekomst je brengt, maar je weet wel dat je er alle tijd en moeite in gaat stoppen om je onderneming succesvol te maken. Om je onderneming succesvol te maken moet je wel weten wat je opbrengsten en uitgaven zijn, wat de regels zijn om dit goed te administreren en welke mogelijkheden er zijn om niet te weinig, maar zeker niet te veel belasting te betalen. Want wie schrijft, die blijft. Om dit allemaal  goed te organiseren is het opzetten  (en uiteraard bijhouden) van je administratie belangrijk. Een boekhoudkundige verplichting waar je als ondernemer niet onderuit komt.

Inkomsten en uitgaven

De basis van je administratie, is het overzichtelijk administreren van de inkomsten en uitgaven van je bedrijf. Deze informatie is namelijk van belang voor je belastingaangiftes en ook bij eventuele controles door de belastingdienst. Niet alleen zij moeten snel toegang kunnen hebben tot de juiste cijfers, maar ook voor je eigen bedrijfsvoering is het verstandig dat je administratie overzichtelijk is opgezet. Het is toch prettig om snel de resultaten van je bedrijf in te kunnen zien en om de kosten, omzet en winst van verschillende periodes met elkaar te kunnen vergelijken? Ik spreek nu alleen nog over het opvragen van de benodigde financiële informatie, maar het begint natuurlijk met het invoeren van al deze gegevens. De informatie moet dus niet alleen makkelijk op te vragen zijn, maar een administratie moet ook gebruiksvriendelijk zijn voor de invoer.

Digitale administratie

Niet alleen de belastingdienst, maar ook wij raden je aan om je administratie digitaal bij te houden. Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden als er boekhoudprogramma’s zijn waarmee het helemaal voor je is uitgedacht? Door ervaring en door input van gebruikers zijn dat soort programma’s volledig afgestemd op het op een ordelijke manier bijhouden van je administratie. Uiteraard zit er wel verschil tussen de programma’s qua prijs en qua gebruikersgemak, maar ze hebben er wel al meer over nagedacht dat jij. Bovendien bieden boekhoudprogramma’s extra mogelijkheden zoals koppelingen met bijvoorbeeld de bank of de belastingdienst. Een ander groot voordeel van een digitale administratie, is dat de programma’s inspelen op de actualiteit. Nieuwe ontwikkelingen worden door updates aan het programma toegevoegd, waardoor je nooit achter de feiten aanloopt.

Offline of online?

Wanneer je ervoor kiest om je administratie digitaal op te zetten en bij te houden, dan heb je de keuze uit twee mogelijkheden. Te weten, een offline of een online boekhoudprogramma. . De conclusie is dat voor elke keuze wel iets is te zeggen. Het één is niet perse beter dan het ander, maar feit is wel dat de vraag naar online boekhoudprogramma’s toeneemt. Clouddiensten worden steeds populairder en men raakt gewend aan die manier van werken. Dan is het dus ook niet vreemd dat een administratie veel in de cloud wordt gevoerd.

Overige administratieve verplichtingen

Naast het registreren van de inkomsten en uitgaven, worden er door de belastingdienst nog een aantal andere administratieve verplichtingen aan je opgelegd. Bij bedrijfsvormen zoals bijvoorbeeld een eenmanszaak en een v.o.f., ben je verplicht om ook een urenregistratie bij te houden. Dit is nodig om aanspraak te kunnen maken op aftrekposten zoals:

Daarnaast moet je bijvoorbeeld ook agenda’s en afsprakenboeken bijhouden en bewaren, evenals contracten. Een volledig overzicht van wat er onder een bedrijfsadministratie valt, kan je terugvinden op de website van de belastingdienst.

Conclusie: hoe zet ik een administratie op?

Een administratie opzetten is echt niet moeilijk. Meer dan genoeg hulpmiddelen zijn beschikbaar om het jou zo makkelijk mogelijk te maken. Niet voor niks doen steeds meer ondernemers dan ook zelf hun administratie. De programma’s worden gebruiksvriendelijker, waardoor je geen geschoolde boekhouder hoeft te zijn om het pakket te begrijpen en het er zelf in bij te houden.

Welk soort programma je voorkeur heeft, is natuurlijk helemaal aan jou. De focus van onze administratiepakketten ligt in ieder geval op de gebruiksvriendelijkheid van de software en op onze service. Jij onderneemt, wij boekhouden!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *